Wednesday, April 4, 2007

رصاصة الرحمة



- هو : هل رأيتها؟
- هي : نعم رأيتها .
- هو : وكيف كانت ؟
- هي : هي هي
- هو : سؤالي واضح
- هي : لم أفهم
- هو : هل كانت حزينة؟
- هي : لا اعرف
- هو : وكيف لا تعرفين وأنت لم تفارقيها حتى اليوم؟
- هي : أنت تعرف انها لا تظهر ما بداخلها
- هو : تقصدين انها تجيد التمثيل؟
- هي : لا تظلمها
- هو : أنا من ظلمها؟
- هي : لم اقصد ........
- هو : هل بكت؟
- هي : اتحب ان تبكي؟
- هو : لا تجيبي سؤالي بسؤال
- هي : نعم بكت
- هو : ألمستي دموعها؟
- هي : نعم
- هو : وكيف كانت دموعها؟
- هي : ماذا؟
- هو : أكانت كما عهدتها؟
- هي : ماذا تقصد؟
- هو : دموع كالكريستال ، غالية المنال ، عذبة كمياه النهر ، دافئة كليلة صيف ، ساحرة كلوحة فنان ....
- هي : مهلا مهلا ما كل هذا ؟
- هو : هكذا وجدت دموعها دائما
- هي : ايعذبك الحديث عنها؟
- هو : هل لامست شعرها؟
- هي : طبعا
- هو : وكيف كان؟
- هي : استتغزل في شعرها ايضا؟
- هو : مهما حاولت لن تفهمي
- هي : اخبرني علي افهم
- هو : احدثك عن رائحته التي ملئت حياتي؟ ام عن لونه الذي عرفني الالوان؟ ام عن حركات موج المحيطات مجتمعه ؟ دعيني اختصره في قول سحر ساحر وكلمات شاعر وضحكة طفل ونسمة باردة في نهار صيف هو
- هي : لم اكن اعلم ان للشعر هذا التأثير
- هو : هل لي ان اسال عن اخر شئ افتقده؟
- هي : انا ملكك الان فسال ما شئت
- هو : كيف تلك التي طالما أذابت تفكيري وأطالت ليلي وأذلت فؤادي؟
- هي : وما تلك ؟
- هو : شفتاها
- هي : مالها تلك الاخرى؟
- هو : لن اقول لكي غايتي وسبيلي ، ولا مدينتي التي طالما حاربت لأجلها ، ولا قلعتي التي عهدت لها البقاء هي بالفعل الشهد المكرر وفاكهة عمري وسنيني باختصار رشفة منها تغني عن الخمر الف عام
- هي : طالما رأيتها ولم اشعر بما تقول
- هو : وكيف تشعرين وانتي مجرد حلقة من معدن ؟
- هي : اتهينني؟
- هو : لم أقصد ولكنك رصاصة الرحمة التي انطلقت لتخترق ذكرياتي وتقتل احلامي
- هي : انا؟
- هو : نعم
- هي : اذن انت لا تريدني مثلها؟
- هو : لطالما أردتك في يدها لتعلني للعالم أجمع انها لي وحدي ولن تكون الا لي ، هل تعلمي؟
- هي : تفضل
- هو : لم يخطر ببالي ابدا عندما اشتريتك انك ستعودين لي وقد ودعتك
- هي : ولكني الان ملكك ماذا ستفعل بي؟ هل ستبيعني لأذهب لافران الذهب فيشكلونني من جديد؟
- هو : كيف تجرأين على قول هذا ؟ اياك ان تفعليها ثانية . بالطبع لن افعل
- هي : اذن ما هو مصيري؟
- هو : انتي يا رصاصة الرحمة ستستقري هنا في قلبي فلن تغادريه ما حييت فابقي معي الى الابد كي نتذكرها سوية وتخبريني واخبرك كيف كانت
- والان الى علبتك القطيفه المرمريه حتى ياتي وقت وننفرد وحدنا بالحديث عنها ولا تخبري احدا عما جرى بيننا
- هي : سانتظرك فكم اشتاق لمعرفة كيف تراها !
- هو : وانا ساعود ..... الى اللقاء يا رصاصة رحمتي واقرب الأشياء الى قلبي



12 comments:

قصاقيص said...

عود أحمد يا عم أحمد
..........
البوست هايل فعلا.حساس اوى
وفيه نوع من التشويق اللذيذ....تسميه تشويق....تسميه اشتغاله....تسميه بعتة.سميه زي ماتحب...بس بجد يخطف لاّخره
وصل قلبي بسرعة وخلاني ارسم صور قدام عنيا وانا بقراه
.........
الصورة طبعا ليها النصيب الأكبر في إشتغالة القارئ ونصب الفخ لتوقعاته
تحياتي يا أحمد وياريت ماتغيبش عن التدوين تاني كدة

قصاقيص said...

أحمد
نسيت أقولك اني لما ركزت تاني في العنوان لقيته عنوان هايل
من كلمتين لكن ليه مدي بعيد اوي في المعني

أحمد سلامــة said...

أسلوب هو و هي ده بيفكركش بحاجه
لا مش أحمد ذكي طبعا يا ذكي
بعائشه ابو النور
الحب من قبل ومن بعد
اسلوب ناجح في التناول انا بحبه ونفسي اجربه من زمان
حلوة وحزينه
يعني حلوه قوي
اصلي نكدي
واسمها جذاب قوي
وطبعا نوعي المفضل في القصص اللي فيه المفاجئات في اخره

صدقيني خفت منك said...

ربنا يخليكو ليا يا رافعين من روحي المعنويه انتو والله انا بكتب منكم واليكم
وانتو عارفين انه مش عشاني ده عشان مصر

صدقيني خفت منك said...

طبعا الكلام ده ليك يا سلامه يا صديقي العزيز وليكي يا اديبه يا كبيره يا قصاقيص

Rosa said...

احمد
البوست ماشاء الله يمس القلب قوي و اسلوبه اكتر من رائع خلاني مشددوده قوي و انا بقراه
مش قادره افكر و لا استوعب فكرة ان حد يسيب حد شايفه كداومقدره بالشكل دا
تحياتي للبوست الأكتر من رائع دا

Dalia said...

ايه الروعه و الجماله ده
بجد كل كلمه فيه احساس جميل اوى
انا كنت هاعيط و انا بقراها

مش لاقيه كلام اقوله لانى مهما قولت مش هاوفى كلماتك حقها

صدقيني خفت منك said...

ربنا يخليك يا شريف بيه انت اللي نورتني والله في البلوج بتاعي وانا شفت البلوج بتاعك هايل بس انا مستني منك بوست اجمد من كده لاني متوقع منك حاجات جامده موت

صدقيني خفت منك said...

روزا يا وردتي يا جميله انتي اللي اخجلتيني بكلامك ده والله انتي اللي رقيقه اوي وكتاباتك رقيقه زيك ميرسي اوي على المشاركه اللي فرحتني دي اوي وان شاء الله نبقى اصدقاء

صدقيني خفت منك said...

داليا انتي اللي جميله وكتاباتك خلتني ارسم صورتك في خيالي وعلى فكره انا لما قريت كلامك حسيت اني اعرفك ويا رب نبقى اصدقاء ويا خساره انك طلعتي مرتبطه

hoda omran said...

بجد حلوة جدااااااا
اول مرةادخل هنا وشدنى اوى
واسلوبك فى وصف محاسن ومشاعرك تجاه حبيبتك حلو حلو حلو
اوى اوى اوى

أبو ضحى said...

رقيقة و حالمة

لماذا لم تعد تكتب؟